BLOODLINES
 
Första delen i Bloodlines serien som är en spinoff till Vampire Academy. Har du inte läst Vampire Academy serien vill du kanske inte läsa mina recensioner då de kommer innehålla spoilers!
 
Sydney Sage är en alkemist. En människa som ingår i ett hemligt samfund  som arbetar för att människor inte ska känna till vampyrer i form av moroioch strigio och halvvampyrer, dhampirer. Hon skyddar vampyrernas hemligheter och människors liv. Hon har alltid lärt sig att alla vampyrer är onda och att de ska beblanda sig så lite som möjligt med varandra. När hon kallas till ett möte med sin pappa och andra alkemister tror hon att hon ska straffas för att hon allierade sig med Rose men istället för hon ett nytt uppdrag. Hon ska gömma och skydda drottningens syster som är i stor fara då systern är det ända som säkrar Lissas plats på tronen. Sydney har alltid lärt sig att vampyrer är onda varelser och nu ska hon tvingas leva med dem. Hur ska detta gå?
 
Jag älskar den här boken. Älskar, älskar, älskar boken. Den innehåller flera av mina favoritkaraktärer från Vampire Academy såsom ADRIAN!, Eddie, Jill och Sydney. Det tillkommer även nya karaktärer men boken kretasar till stor del runt dessa fyra. 
 
Boken kretsar mycket kring hemligheter och hur Sydney klarar sig i samhället och sin nya skola. Hon måste lära sig sociala koder och annatsom vanliga ungdomar känner till. Boken är spännande eftersom den inte utgår från en vampyrs perspektiv utan från Sydneys och hur hennes tankar och känslor utveckla, förändras och uppkommer ju längre boken fortgår.
 
Jag tycker att den här boken är en bra start på en ny serie och du kommer att vilja läsa mer! Boken finns ännu bara på engelska men precis som Vampire Academy så hoppas jag att den kommer att bli översatt till svenska. 
 
Boken finns hos Adlibris Bokus CDON
 
 
THE GOLDEN LILY
 
Sydney har problem. Hennes lärare påstår att hon har en naturlig talang för magi, vilket är något som de alkemister avskyr. Hon har kommit närmare Jill och de andra än vad hon borde, vilket skulle kunna leda till fruktansvärda konsekvenser om någon fick veta. Vampyrerna lär sig mer om de som har blivit befriade från strigio förvandlingen och Sydney verkar vara en del av lösningen. Men det som går bra i hennes liv är att det går bra i skolan och att hon har vänner samt att hon börjat träffa någon. Men de utmaningar hon ställs inför utmanar allt hon lärt sig och tror på. 
 
I den här boken lär sig Sydney mycket om sig själv. Hennes föreställningar om den värld hon lever i utmanas och hon börjar ifrågasätta sådant som hon lärt sig. Hon börjar tänka själv och bilda sina egna uppfattningar om personer och händelser istället för att fråga sig vad en alkemist ska göra. 
 
Jag tycker den här boken är en bra fortsättning på Bloodlines och att den nästan är lite bättre. Sydney utvecklas så mycket i hennes handlingar och känslor. Hon kämpar med känslor som hon inte förstår och det är intressant att se hur det sakta blir tydligare och tydligare hur hon känner. Du kommer att förstå hennes känslor innan hon själv gör det. 
 
Boken finns hos Adlibris Bokus CDON
 
 
THE INDIGO SPELL
 
Sydney har utsatts för mycket sedan hon blev utsedd som den som är ansvarig för att beskydda Jill. Hon har förändrats och hennes bild av sin verklighet har förändrats. Hon ifrågasätter mer och mer av det som hon har lärt sig sedan barnsben och börjar tro att det finns hemligheter bland alkemisterna som hon inte känner till. Hennes tillit till alkemisterna sjunker ännu mer när hon möter Marcus Finch, en tidigare alkemist som har lämnat dem, vilket inte borde vara möjligt. Hon lär sig mer om sina krafter bland häxorna och när unga häxor blir attackerade måste hon omfamna sitt magiska blod för att inte bli nästa offer. Allt detta samtidigt som hon slits mellan sina känslor (eller vad det nu är) för Adrian och sin gamla tro om att människor och vampyrer inte får beblanda sig och absolut inte romantiskt. 
 
Det jag gillar med den här boken och hela Bloodlines serien är att historien fortsätter genom varje bok. Handlingen utvecklas i takt med karaktärerna. Jag älskar dialogen. Adrian är en fantastisk karaktär som jag anser att de skulle kunna göra en egen bok om. Tycker det är svårt att beskriva mina känslor för boken men den har allt som en bok behöver. Den har kärlek, vänskap, intressanta karaktärer, ADRIAN (älskar hans snabba tunga), den har en intressant handling och framförallt har den Sydney som jag anser är en intressant person att lära känner. 
 
Slutet i den här boken är frustrerande. Man tror att allt äntligen ska lösa sig och så blir det bara mer komplicerat. Du kommer att vilja läsa mer så snart som möjligt!
 
 
Boken finns hos Adlibris Bokus CDON
 
 
THE FIERY HEART
 
Den här boken berättas ur två perspektiv, Sydney och Adrians. Deras kärlekshistoria utvecklas samtidigt som de måste hålla den hemlig för Sydneys syster skull. Om hon får reda på det är allt förstört eftersom alkemister inte får umgås med eller tycka om vampyrer. Sydney och Adrian utsätts för många prövningar och de båda måste förändras för att det ska fungera mellan dem.
 
Den här boken är den bästa i serien hittills. Jag ÄLSKAR den. Den har allt en bra bok ska ha i form av dialog, handling och karaktärer. Det faktum att du får se handlingar från fler perspektiv gör den bara bättre och den är bland de bästa böckerna jag läst. 
 
Om du inte läser den här boken är du galen men jag rekommenderar att du läser de andra böckerna i serien först. 
 
Slutet är ett nu får ni för F*N ge er. Du kommer bli arg, frustrerad men även ha ett leende på läpparna och bara vänta på nästa bok Silver Shawos som kommer den 29 juli 2014. Vet inte hur jag ska klara mig tills dess!
 
Boken finns hos Adlibris Bokus CDON
 
 
SILVER SHADOWS
 
Femte delen i Bloodlines serien. 
 
Recension kommer när jag fått hem min bok... slutsåld från det ställe jag brukar köpa från samt andra... trots att jag förhandsbokade den!
 
 
THE RUBY CIRCLE
 
Boken kommer ut i februari 2015. Vad jag förstått kommer den vara sista boken i serien. 
Bloodlines serien, Richelle Mead, The Golden Lily, The Indigo Spell, bloodlines, silver shadows, the fiery heart, the ruby circle,

Kommentera

Publiceras ej