DELIRIUM
 
Delirium är första delen i Lauren Olivers Delirium triologi. 
 
Lena lever i en verklighet där kärlek är en sjukdom och där man blir botad det år då man fyller 18 år. I Lenas värld bestämmer staten vem du ska vara tillsammans med, vilken utbildning du ska få och hur många barn du ska ha. Detta bestäms genom ett test där personerna betygsätts och därefter matchas ihop. 
Lena längtar till den dag då hon ska få botemedlet mot kärlek eftersom kärleken bara skapar problem. Flickor och pojkar hålls separerade eftersom de inte ska riskera att bli smittade av förälskelse. 
 
Detta är den värld Lena lever i och tror på för utan kärlek kan hon leva lycklig och i säkerhet för evigt. Men sedan händer något som förändrar Lenas syn på världen och hon börjar se att den verklighet hon lever i bygger på både sanningar och lögner.
 
Vad kommer Lena att välja?
 
Jag ska vara helt ärlig, jag hade lite svårt för boken i början men den växte i mina ögon ju mer jag läste. Man måste vara beredd att ge den en chans och inte sluta även om den kan framstå som seg i början.
Jag kan förstå Lena och den verklighet hon lever i och de utmaningar som hon ställs inför. 
Personbeskrivningarna i boken är riktigt bra och jag känner med flera av karaktärerna även om det är just Lena som allt fokuserar på så får man en uppfattning om vilka individer som hon är omgiven av. 
 
Jag läste boken ganska snabbt fram till sidan 396. Därefter förstod jag att någonting skulle hända och kunde inte fortsätta förrän jag hade de andra två delarna Pandemonium och Requiem. Detta eftersom jag inte ville behöva vänta på vad som skulle hände. 
 
Boken fokuserar mycket på att förklara Lena och den värld hon befinner sig i och det är vad som utgör större delen av handlingen. Det finns små antydningar om annat som påverkar hennes verklighet men det är inget sok boken fokuserar så mycket på i början. 
 
Som första boken i en triologi tycker jag att den här boken fungerar bra eftersom den väcker ett intresse till att vilja läsa mer! Om du gillar böcker om alternativa verkligheter och hur vår verklighet kan se ut i framtiden är den här boken något för dig!
 
Boken finns på svenska hos Adlibris Bokus CDON
Boken finns på engelska hos Adlibris Bokus CDON
 
 
PANDEMONIUM
 
Den här boken är del två i Delirium serien. 
 
Lena kämpar med förlusten av sitt gamla liv och anpassningen till sitt nya. Allt som hon tidigare vet om världen har förändrats och nu måste hon lära sig att leva på ett nytt sätt. Den gamla Lena fungerar inte i denna nya verklighet och hon måste förändras för att överleva. 
 
Den här boken berättar två historier utifrån Lenas perspektiv. Den ena berättar om det som händer direkt efter slutet på Delirium och hur hon tänker och handlar i den nya verkligheten. Den andra utspelar sig sex månader efter händelsen och berättar om det liv som Lena nu lever.
Boken byter perspektiv varje kapitel så till en början tyckte jag att det var krångligt att följa med men efter ett tag gick det utan att jag behövde reflektera över det. 
 
Den här boken har ett väldigt stort fokus på Lena det är henne nästan hela boken bygger på men det kommer även upp nya intressanta bikaraktärer som gör att boken blir intressantare. De nya karaktärerna skiljer sig från de i Delirium och det påverkar det sätt som Lena ser på och upplever dem och hon får även en tankeställare om hur hon vill se på och leva sitt liv. 
 
Jag föredrar den här boken framför Delirium eftersom jag anser att den har mer handling, den handlar inte endast om att lära känna karaktärerna utan även vad det är som händer i den värld där Lena lever. Boken har ett annat djup och jag gillar att jag får vara en del av Lenas liv och den förändring som hon genomgår samt hur hon hanterar sitt liv och olika situationer. 
 
Jag har läst boken på engelska men den finns även på svenska. Jag föredrar originalspråket men jag tror att boken är lika bra på svenska som på engelska. 
 
Boken finns på svenska hos Adlibris Bokus CDON
Boken finns på engelska hos Adlibris Bokus CDON
 
 
REQUIEM
 
Sista delen i Delirium triologin.
 
Recension kommer....
 
 
DELIRIUM STORIES
 
Tre noveller ur delirium seriens värld
 
Recension kommer...
Delirium, Delirium triologin, Lauren Oliver, Pandemonium, Requiem,

Kommentera

Publiceras ej