MONSTER HIGH
 
Monster High är första delen i Lisi Harrisons Monster High serie. 
 
Bokens huvudpersoner är Melody Carver och Frankie Stein.
Melody är en vanlig tjej. Hon flyttar med sina föräldrar och sin storasyster till Salem i Oregon från Beverly Hills. Frankie är 15 dagar gammal och har skapats av sin pappa och bor med sina föräldrar i Salem. 
Båda flickorna börjar samtidigt på Merston High vilket är stadens High School. Båda är nervösa inför starten men de båda får vänner och hamnar i olika kompisgäng. 
 
Bokens fokus ligger mycket på vänskap, kärlek och att passa in samtidigt som man vill bli omtyckt för den man är. Melody vill att de andra ska tycka om henne för hennes personlighet och inte hennes utseende (som hon har ändrat). Frankie vill detsamma men hennes problem är att hon är naturligt mintgrön och skrämmer människor vilket har lett till att hon måste förändra sig själv för att passa in. Frankie vill förändra detta, men går det verkligen? 
 
Jag anser att den här boken är ytlig. Det ligger ett stort fokus på utseende men det finns även en viktigt poäng i all utseendefixering som består av en vilja att bli accepterad som den man är. Melody ångrar sin plastikoperation samtidigt som Frankie skulle vilja vissa sig öppet som den hon är. 
 
Jag finner boken underhållande då den är lätt att läsa och karaktärerna i boken har tydliga personlighetsdrag. Jag uppsakttar att man allt eftersom får upptäcka vilka som är normis och vilka som är AVE. En annan sak som jag tyckte var intressant var att om du har lite kunskap om Monster High och dess karaktärer kan gissa vem som är vem i boken. 
 
Jag tänker ge boken till min sjuåriga systerdotter och tror att hon klarar av att läsa och förstå den även om det är viktigt att kunna läsa mellan raderna för att förstå allt som händer och som karaktärerna uttrycker. 
 
Boken finns att köpa hos Adlibris Bokus CDON
 
 
VÄRSTA GRYMMA GRANNEN
 
Det här är del två i Monster High serien. Efter att ha läst del ett Monster High så ville jag veta vad som kommer att hända med eleverna på Merston High. Precis som i förra boken får man följa olika karaktärer.
 
Huvudpersonerna i boken är Frankie Stein, Melody Carver och Cleopatra de Nile. 
 
Den här boken handlar mycket om vänskap och vad man är beredd att göra för att behålla sina vänner och hur svårt det kan vara att acceptera någon ny. Cleo har alltid varit den som är populärast men nu tycker hon att Frankie och Melody de nya tjejerna får för mycket uppmärksamhet. Boken handlar samtidigt om vad de alla är beredda att riskera för att kunna vara sig själva.
 
Jag anser att den här boken har ett annat djup än den första som var ytlig och utseende fixerad. Tjejerna i boken bryr sig förtfarande mycket om sitt utseende och har ett stort intresse i mode men det är inte där fokus ligger. Fokus är snarare på vänskap och hur nya personer samt de beslut olika personer fattar kan påverka relationer på olika sätt. 
 
Jag anser att boken är bra utifrån mitt vuxenperspektiv eftersom den har en väldigt bra poäng med att vänskaper kan förändras och att man ska våga vara sig själv. 
 
Ska nu ge denna bok till min systerdotter och börjar läsa bok tre Den vilda vargens tid innan hon får den med. 
 
Boken finns att köpa hos Adlibris Bokus CDON
 
 
DEN VILDA VARGENS TID
 
I den tredje boken i Monster High serien får vi återvända till Merston High och dess elever.
 
I alla Monster High böckerna får man följa Frankie Stein och Melody Carver, i denna bok är även Clawdeen Wolf en av huvudpersonerna. 
 
Efter det som hände i slutet på bok två har de flesta AVER försvunnit för att gömma sig. Hur ska det gå för Clawdeens sextonårsfest? Kan Melody och Jackson stanna ihop och vad är det som händer med Melody? Hur ska det gå för Frankie och Brett? Kommer AVERNA vara borta för alltid eller vågar de stå för vad de är?
 
Den här boken handlar mycket om frågor. Vad är jag, vem är jag och kommer andra acceptera mig som jag är? Boken handlar om vänskap och vad gör jag när mina vänner plötsligt försvunnit eller när en av dem verkar kär i min bror. Hur sådana situationer hanteras och mcyket mer har ett stort fokus i boken. Men det genomgående temat för boken är att våga stå för den man är och det man tror på. Boken handlar om att bli accepterad för den man är oavsett om man har päls, grön hud eller fjäll samt att vara annorlunda inte är sämre än något annat. 
 
Jag anser att Monster High böckerna blir bättre, de blir mindre ytliga och tar upp seriösa ämnen på ett sätt som gör de mindre allvarliga. En bok som ställer många av de frågor till olika situationer som barn och ungdomar kan komma i kontakt med. 
 
Boken finns att köpa hos Adlibris Bokus CDON
 
 
TILLBAKA OCH MER DÖD ÄN NÅGONSIN
 
Fjärde boken i Monster High serien som utspelar sig ett par månader efter bok tre. 
 
I den här boken får vi följa Melody, Frankie och Lala (Draculara). Allt verkar äntligen bra på Merston High AVER och normisar kan äntligen vara sig själva. Det är snart sommarlov och Frankie planerar att spendera den med att shoppa och umgås med vänner och pojkvän. Melody har äntligen fått reda på vad hon är och har fått tillbaka sin röst och blir sångerska i ett band men klarar hennes förhållande med Jackson det? Lala har inte träffat sin far på flera år så när han plötsligt kommer hem blir allt fel. Kommer AVERna på Merston High att få stanna på sin skola eller kommer att tvingas gå på den skola som Lalas pappa tänker bygga?
 
Den här boken handlar om de krav som föräldrar ställer på sina barn och de som de ställer på sig själva. Den handlar om att följa sina drömmar och vad man är beredd att offra för att drömmen ska gå i uppfyllelse. Boken tar även upp ämnet popularitet, vad är egentligen viktigast att vara populär och att alla vet om det eller att vara sig själv?
 
Monster High böckerna tar upp sådana problem som uppstår i skolan och som de allra flesta barn och ungdomar stöter på.
 
Det här är den sista Monster High boken som har kommit ut och jag vet inte om det kommer att komma fler men jag hoppas det. 
 
Köp boken hos Adlibris Bokus CDON
Den vilda vargens tid, Lisi Harrison, Monster High, Tillbaka och mer död än någonsin, värsta grymma grannen,

Kommentera

Publiceras ej