Det startade med Twilight men nu verkar det vara en trend att ta fantasy böcker för ungdomar och göra film av dem.
Jag gillar den gär utvecklingen och ser fram emot att få se fler bokserier som blir till film.
 
Nu i vår kommer Divergent och i sommar kommer Vampire Academy. I höstas kom Mortal Instrument - Stad av skuggor (gillar inte översättningen!) och andra delen i Hunger Games Catching Fire. Innan det kom under våren 2013 Beutiful Creatures. 
 
Mina känslor inför filmerna är blandade.
 
Jag längtar efter Divergent, älskar trailern och tycker att de verkar ha lyckats med att få fram känslan från boken till filmen. Dessutom tycker jag att valet av skådespelare är utmärkt. Shailene Woodly som Tris tycker jag är klockrent och jag ser fram emot att få se hur hon tolkar karaktären. Vart positivt överraskad av valet av Theo James som Four, han är mycket snyggare i verkligheten än vad Four var i mitt huvud när jag läste! En film jag kommer att se så snart den kommer på bio, det lovar jag!
 
Vampire Academy har jag blandade känslor inför. Är inte överförtjust i valet av skådespleare eftersom ingen av dem stämmer med den bild som jag har. Möjligtvis att jag gillar Zoe Deutch som Rose men Lucy Fry är inte som jag förväntat mig att Lissa skulle vara. Vill gärna se filmen men förväntar mig inte så mycket av den. Detta kan bero på att trailern inte tilltalar mig så mycket utan den verkar lite fånig. Jag gillar inte när det blir pinsamt i filmer och känner på mig (samt vet) att det kan bli flertalet sådana i filmen. 
 
Måste erkänna att jag inte gillar Beutiful Creatures, varken boken eller filmen. Men här var det faktiskt ett av de sällsynta fallen där filmen var bättre än boken. Tyckte boken mest var konstig och att handlingen var seg och karaktärerna tråkiga. Detta förändrades efter att ha sett filmen där karaktärerna var intressantare vilket kan bero på ett bra val av skådespelare. (Har fortfarande inte läst de tre sista delarna i serien då jag inte gillade första boken men ska ta tag i det snart (kanske)). 
 
Finns även en till serie som jag tycker är bättre som film än som bok och det är Hunger Games. Jag gillar inte böckerna. Den första är helt okej, kanske till och med bra men de andra tycker jag inte om. Såg första filmen innan jag läste boken och vart positivt överraskad så hade höga förväntningar på böckerna som tyvärr inte uppfylldes. Blev besviken på böckerna mest pågrund av Katniss. Jag är inte förtjust i någon av karaktärerna i böckerna men Katniss är den jag gillar minst. Men valet av Jennifer Lawrence som Katniss  var helt perfekt. Hennes tolkning av Katniss är underbar och tack vare det så gillar jag filmerna. Hade låga förväntningar på Cathing Fire efter att ha läst den boken och jag väldigt positivt överraskad, filmen är så mycket bättre än boken!
 
En film som gjorde mig besviken var Stad av skuggor. Boken är såååå mycket bättre än filmen. Skådespelarna i filmen är riktigt bra och handlingen är bra. Lily Collins som Clary var helt perfekt och hon borde ha fått rollen som Bella i Twilight (kommer till den senare). Jamie Campbell Bower som Jace har jag delade känslor inför, han är väldigt bra på att tolka karaktären men inte som jag hade föreställt mig och det gör att jag måste tänka om. Det jag inte gillar i filmen är de småändringar som de gjort i slutet som inte matchar boken irriterar mig. Jag älskar detaljer eftersom de är viktiga och blir missnöjd när de ändringar som görs påverkar sådant som man inte bör känna till förrän senare i serien typ bok 2-3... Men jag längtar till nästa del och hoppas att de tar mer hänsyn till den utveckling som historien och karaktärerna gör i den. 
 
Den bok som startade mitt intresse för fantasy på nytt var Twilight. När jag läste den boken blev jag så uppspelt och lycklig. Jag kände att jag hade hittat en genre som verkligen tilltalade mig efter att ha läst chic lit under en längre tid. Jag sträckläste de tre första böckerna och klättrade nästan på väggarna i väntan på den fjärde (fick vänta hela 2 veckor!). Jag upptäckte Twilight böckerna sent och det var först när filmen kom och jag fann böckerna på bokrean som jag bestämde mig för att läsa dem. Jag anser att böckerna är mycket mycket bättre än filmerna. En stor orsak till det är Kirsten Stewart som Bella, jag gillar verkligen inte hennes tolkning av karaktären och anser att hon i filmerna inte genomfår den förändring som Bella gör. Jag  älskade verkligen Twilight när jag började läsa men nu när jag sedan började leta mig vidare inom genren inser jag att Twilight inte är så bra. Den är lättsam läsning men ganska fånig och den moral som finns i böckerna är tröttsam. Böckerna är faktiskt sämre än böckerna vilket är illa. Det är flertalet detaljer som irriterar mig i varje film som inte stämmer med böckerna vilket påverkar karaktärerna på ett sätt i filmerna som den inte gör i böckerna. Förstår att filmerna bytte regissör och tycker att de senare filmerna är bättre än den första. Jag gillar inte att köksluckorna i köket hos Bella är blå i filmen inte gula som de är i böckerna. Detta var något av det första som jag reagerade på i filmen. Jag tycker som sagt att detaljer är viktigt.
 
Kan inte skriva ett inlägg om böcker som blivit film utan att nämna ett otroligt lyckat exempel, Harry Potter. Till den serien så hittade de perfekta skådespleare, de hade en utmärkt tolkning av handlingen från bok till film. De ändringar som gjorde i handlingen var inte så stora att de påverkade den handling som boken hade och detta gjorde att jag upplevde min upplevelse som positiv. En annan fördel var också att böckerna var så många och utspelade sig under en längre period vilket gjorde att jag som läst böckerna tidigt i serien hade glömt de flesta detaljerna från böckerna och därför fick en bättre upplevelse av filmerna. 
 
De bokserier jag hoppas i framtiden ska bli film är:
Sweet serien av Wendy Higgins
Lux serien av Jennifer L Armentrout 
Shadow Falls serien av C.C Hunter
Faeriwalker serien av Jenna Black
Starcrossed serien av Josephine Angelini
Delirium serien av Lauren Oliver
Fallen serien av Lauren Kate
och så finns det många många fler men dessa är de som jag hoppas på!

1 kommentarer

Anna

06 Feb 2014 19:37

ÄNTLIGEN skrev du igen!
Tack för boktipsen! :)
/ Anna

Svar: Jag har haft mycket att göra på Universitetet så vet att jag slarvat med uppdateringar. Hoppas att jag får mer tid till att läsa så att jag har något att skriva om. :)
Mia

Kommentera

Publiceras ej